مطالب آموزشی

پارچه آکسفورد چیست

پارچه آکسفورد، پارچه ای نرم و نخی است که بیشتر در ساخت پیراهن سفید کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پارچه بر اساس پیراهن های کلاسیک دانشجویان دانشگاه آکسفورد نام گذاری شده است.

پیراهن آکسفورد برای اولین بار در قرن 19 در کارخانه های اسکاتلندی تولید شد. در ابتدا از پیراهن آکسفورد به عنوان یک پیراهن ورزشی در ورزش هایی مانند چوگان استفاده می شد.

از این سبک پارچه در موارد رسمی و غیر رسمی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان این پارچه را در دامن، لباس خواب و لباس ورزشی یافت.

یقه لباس

یکی از نمادین ترین موارد پیراهن آکسفورد یقه با دکمه پایین است. این یقه ها از پیراهن بازیکنان چوگان سرچشمه گرفته اند. آن ها از این که یقه های پیراهنشان در حین بازی به سمت صورتشان بلند می شد، اذیت می شدند. بنابراین دکمه هایی را اضافه کردند تا یقه را در جای خود نگه دارند.

پیراهن های آکسفورد تقریباً همیشه یقه های دکمه دار دارند در حالی پیراهن های نخی دیگر می توانند انواع مختلف یقه ها را داشته باشند. یقه دکمه دار حالت معمولی تری به پیراهن می دهد و پیراهن را از حالت رسمی دور می کند. هم چنین می توان این پیراهن را با یک کت و شلوار پوشید و جلوه ای رسمی به آن بخشید.

جنس و بافت پارچه

پیراهن آکسفورد از نوعی پارچه نخی به نام آکسفورد با یک ساختار سبد مانند و سطحی براق ساخته می شود که آن را به یک پارچه محبوب برای پیراهن لباس تبدیل کرده است. پارچه ی آکسفورد در طرح زمینه ی خود از یک ساختار چهارخانه و با دوام و محکم برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *